Budeme sa venovať tomu, čo dieťa potrebuje prežívať a cítiť - psychickým potrebám
(Dieťa, samozrejme, potrebuje mať uspokojené nevyhnutné fyziologické potreby: napr. potreba byť fyzicky nasýtené – nemať pociť hladu, mať dostatok spánku a oddychu, necítiť smäd, mať „strechu“ nad hlavou – ochranu pred nepriaznivým počasím a pod…)
- Láska a Prijatie – prežívať, že je milované niekým konkrétnym (jednou stabilnou dospelou osobou) a že tá osoba tiež prežíva z prítomnosti dieťaťa radosť a túži byť s ním (buduje s dieťaťom vrúcny a hlboký vzťah)
- Bezpečie a dôvera – prežívať, že ľudia, ktorí sú so mnou ma ochránia a pomôžu mi (aj teraz, aj zajtra) , vrátane zrozumiteľného pomenovania hraníc a možností pre moje bezpečie a podporu (láskyplné vedenie a podporu)
- Stabilita (miesto, kde som doma, kde som a môžem byť so svojimi ľuďmi taký aký som)
- Podnetné prostredie (miesto a ľudí, ktorých poznám a ktorí sa mi venujú a prajú mi to najlepšie a snažia sa ma naučiť čo najviac pre mňa najprijateľnejším spôsobom
- Zmysel dneška a Budúcnosť – prežívať, že to, čo spolu robíme má zmysel a že s týmito ľuďmi bude aj zajtrajšok alebo ak to bude inak, títo ľudia ma pripravia na zajtrajšok
5 základných psychických potrieb – prof. Zdeněk Matějček
Z výskumu a praxe:
Pre dieťa je najdôležitejšie mať možnosť vytvoriť si základný bezpečný vzťah, pripútanie s jedinou stabilnou (materskou/rodičovskou) osobou. Neskôr sa dieťa dokáže „vzťahovať“ aj k ďalším osobám, ktoré sú prepojené na nosnú vzťahovú osobu.
Vzťah s touto dospelou osobou je pre dieťa životne nevyhnutný a je porovnateľný s nevyhnutnosťou jedla v živote dieťaťa (dieťa z nedostatku jedla umiera – z nedostatku lásky psychicky stráda, až tak, že to môže ohroziť jeho psychický, fyzický a duševný vývin!)
Vzťah s jediným človekom, ktorý tu bude pre dieťa, kedykoľvek to ono bude potrebovať (teda bude s dieťaťom dennodenne dostatočne dlhý čas – pozor, pre dieťa dostatočne dlhý čas), buduje u dieťaťa pocit dôvery a bezpečia.
Pocity dôvery a bezpečia sú dva najdôležitejšie pocity, ktoré nám pomáhajú chodiť a žiť na svete (doma, v škôlke, v škole, na ulici), nadväzovať vzťahy, adaptovať sa na zmeny a nové situácie, zhodnotiť, čo je pre nás bezpečné a čo nie. Tiež nám tieto pocity pomáhajú brániť sa, utiecť alebo aj zaútočiť, ak nás niekto psychicky či fyzicky ohrozí – ich prežívanie je pre nás životne dôležité.
Základný vzťah dôvery je určujúci pre ďalšie vzťahy dieťaťa v jeho budúcom živote. Dieťa sa naučí dôverovať iným „svojim“ ľuďom, lásku prijímať aj odovzdávať, poznať svoje miesto a veriť v otvorenú budúcnosť. Neskôr sa naučí vďaka zvnútornenému modelu fungovania v nosnom vzťahu, vytvárať hlboký partnerský vzťah a neskôr byť adekvátne milujúcim a starostlivým rodičom.